کشف مکانیزم تنظیم متابولیسم از طریق یک موش سوپرمدل

 20 می 2104- نوع خاصی از یک موش لاغر در کشف ژنی که تا حد زیادی ناشناخته است و در تنظیم متابولیسم  نقش دارد، تاثیر مهمی داشته  است. یافته های این تحقیق دیدگاه  جدیدی به بیماریهای متابولیکی از دیابت تا چاقی ارائه داده است. فنوتیپ این موش (ویژگی های فیزیکی که نتیجه ی آرایش ژنی آن است) شامل سایز کوچک بدن با یک شکل غیرمعمول است که ناشی از توزیع غیر طبیعی چربی می باشد. دانشمندان مرکز پزشکی  SouthwesternUTنام دیگر این فنوتیپ از موش را ، سوپرمدل نهادند.

دکتر Beutlerمی گوید: این موش از آنجایی حائز اهمیت است  که یک نوع  پروتئین تنظیمی جدید را که برای فعالیت متابولیسمی طبیعی بسیار مهم است، به ما معرفی کرد. ما قبل از این هرگز از وجود چنین پروتئینی مطلع نبودیم. نتایج این تحقیق بروی تحقیقات دیابت و چاقی یا سایر  بیماریهای مزمن  یا عملکرد  ماهیچه ها وسایر زمینه ها تاثیر خواهد گذاشت . فنوتیپ جدید این موش چندین سال قبل در میان موشهای جهش یافته ی  آزمایشگاهی مشاهده  شد. اما این جهش در مرکزUT Southwesternبا همکاری دکتر Hollandو دکتر Aktar Aliو John Sheltonاز آزمایشگاه Internal Medicineکشف و مطالعه  گردید. آنها دریافتند که این جهش در ژنی  به نام Samd4اتفاق می افتد که تاکنون  درباره ی  آن در پستانداران هیچ اطلاعاتی  در دست نیست. این جهش سبب ایجاد موش لاغر غیر طبیعی می شود که در آن پاسخ انسولین  به گلوکز و آرژنین کاهش یافته است.

 در حالیکه  تعداد زیادی فنوتیپ چاقی ارثی تاکنون شناسایی شده است، فنوتیپ لاغری نسبتاً نادر است. با این حال فنوتیپ می تواند محلهای بازرسی مهم تنظیم تعادل انرژی را به دانشمندان نشان دهد.

 در این موش ها بنظر می رسد اتلاف انرژی، مصرف اکسیژن اضافه و تولید مقدار نسبتاً بالاتری  از CO2، علیرغم عدم فعالیت آنها صورت می گیرد. قسمت عمده ای از چربی موجود در این موشها بنظر  غیر طبیعی است و شبیه به چربی قهوه ای درگونه هایی از حیوانات دارای خواب زمستانی است.

 یافته های این تحقیق در مجله ی the Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر گردید. این یافته ها نشان می دهد که Samd4 یا sterile alpha motif domain containing 4 در یک مسیر پیام رسانی خاص سلولی دخالت  آشکار دارد و به سلول می گوید که چگونه رفتار کند. این مسیر پیام رسانی  خاص mTORC1نام دارد که یک مجموعه ی تنظیمی ارشد در سلول است که بر جنبه های تعادل انرژی از جمله متابولیسم ، تکوین، اتوفاژی (بازیافت سلول)، و سایر فرآیندها در سلول نظارت  می کند.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2014/05/140520152947.htm

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا